Låt oss presentera en av Hall of Femmes viktigaste medarbetare – Nina Beckmann, vår projektledare. Nina arbetar med flera olika projekt parallellt. Hon har varit vikarierande professor i illustration på Konstfack med ansvar för masterstudenterna och när hon inte projektleder Kolla! eller driver Wonderwall, styr hon upp vårt arbete med Hall of Femmes. Med sin outtröttligt konstruktiva attityd hjälper hon oss att hitta lösningar på problem, behålla fokus när vi snöar in på detaljer och ger oss ny motivation när vi blir trötta och gnälliga. Nina Beckmann är kvinnan bakom kvinnorna, och vilken kvinna sen!
Hur lyckas du vara effektiv när du organiserar så många saker parallellt?
När jag håller på med projekt som engagerar mig så blir jag som elektrisk. Då går det undan av bara farten. Jag tror jag har en fallenhet för en typ av organisering som krävs när man driver projekt, att snabbt förstå och utveckla uppdraget. Jag gillar också budgetarbete och hur man konstruktivt kan jobba med budgetar för att få ut mesta möjliga av dem.
Befruktar dina olika uppdrag varandra på något sätt? Hur?
Absolut. Då jag ofta arbetar med innehållsdrivna projekt inom visuell kommunikation, så finns flera synergieffekter. Jag lär mig nya saker hela tiden i projekten, något som ofta utvecklar och befruktar de andra projekten. Kontaktnätet vidgas och det ger ofta fler och bra ingångar.
För att ge ett exempel så jobbar jag förutom med Hall of Femmes med Kolla!. I år har vi tema Affischen. Jag fick höra talas om den intressanta utställningen och publikationen Graphic Design: Now in Production där Andrew Blauvelt, formgivare och curator på Walker Art Center, skriver om just affischer. Parallellt med detta sitter jag i en arbetsgrupp med Ivar Björkman och Ikko Yokoyama där vi arrangerar ett seminarium i maj på Konstfack. Till seminariet har vi nu tillsammans med Iaspis bjudit in Andrew att föreläsa. Dessutom var det nära att Paula Schers begåvade man Seymour Chwast kom till Kolla! Affisch Festival som äger rum nästa vecka.
Nämn tre personer du beundrar.
Först kom jag inte på någon, troligen för att det så lätt blir högtravande, som att sätta en person på piedestal. Sen när jag väl kom på en, kom jag på jättemånga, så egentligen beundrar jag nog många människor, i stort och i smått. Det kan vara människor jag jobbar med, jag kan bli hänförd av en utställning och beundra just den konstnären, och så beundrar jag mod och uppskattar nyfikenhet. Jag beundrar Louise Bourgeois, Ai Wei-Wei, Lina Thomsgård, Joanna Rubin Dranger, Liv Strömqvist, Anna Ternheim, min dotter Siri som är så orädd, Barack Obama, Mats Gustafsson för att nämna några.
Jag har svårt för orättvisor och stereotypa roller i allmänhet, så när jag upptäckte att kvinnor och män ofta förväntas vara på ett speciellt sätt så var jag själv inte alls bekväm med de rollerna. Jag gillar ingen av de stereotypa könsrollerna, varken den manliga eller kvinnliga. Man kan säga att jag blev feministiskt intresserad, dock inte så uttalat för mig själv, när jag gick i gymnasiet. Det blev allt mer tydligt när jag började jobba på skivbolag på nittiotalet som projektledare och snabbt insåg att det var få kvinnor i chefspositioner. Att kvinnor tjänar mindre för samma jobb är för mig fortfarande ett mysterium.
Vilken är din favoritbok i Hall of Femmes-serien?
Paula Schers. Jag tycker hon uttrycker sig fenomenalt. Avväpnande, skarpt, intelligent utan att på något sätt vara högtravande. Dessutom vågar hon vara personlig på ett tilltalande sätt. Det är en bok som alla kan ha glädje av oavsett yrke då hon säger så bra allmänmänskliga saker och kan analysera människor. Mitt intryck är att vissa personer som är väldigt framgångsrika får en generös inställning till sin omvärld och kan bjuda på sig själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar