torsdag 15 oktober 2009

Äntligen fredag

– Hur många av dokumentärerna har du lyssnat igenom?
– Tretton. Du?
– Inne på sjunde. Den är intressant, handlar om humor i livets slutskede.
– Usch, jag mår inte bra...
– Inte jag heller. Ont i halsen, förkyld.
Min hy har blivit så konstig. Jag har fått utslag, nässelfeber, det kliar så fort håret ligger emot.
– Behöver du inte nån hudcreme bara? Du kanske är torr? På vintern blir man helt förstörd i ansiktet.
– Man ser förskräcklig ut.
– Ja du ser rätt sliten ut. Jag bestämde redan när jag var 20 att jag skulle flytta från Sverige efter 45. Bättre för hyn.
– Catherine Deneuve säger att man måste välja mellan "face" och "ass" när man blir äldre.
– Vadå?
– Antingen är man smal och har ett snyggt ass men ser tärd och rynkig ut i ansiktet. Eller också har man stort ass men är slät i ansiktet.
– Väldigt klok kvinna, Deneuve.
– Jag satsar på asset, du får satsa på fejset, så jämnar det ut sig.
– Smart drag att satsa på fejset för nu får hon bara spela snygga äldre kvinnor, när hon var ung var hon också snygg men fick alltid spela störd och psykotisk.
– Koka ruttna kaniner...
– Fast vi har blivit helt fixerade vid äldre kvinnor.
– Det är det enda vi pratar om.
(Tystnad)
– Jag fryser.
– Jag med. Mina händer har blivit lila för det är så kallt. Jag måste börja använda handskar när jag sitter vid datorn.
– Bra, då går det inte hål i tangentbordet heller.
– Jag kan inte sova på nätterna, jag vaknar kl. 3, kl. 4, kl. 5...
– Då somnar jag. Jag är hungrig hela tiden, jag åt för en halvtimma sen.
– ...jag sover ingenting fast jag är trött. Helt slut.
– Mina ögon bara rinner, jag tror att jag behöver glasögon.
– Grattis, du är ju så snygg i glasögon.
– Jag tror att man sitter för mycket framför datorn. Ögonen torkar ut. Huden med. Det är strålningen.
– Det där tror jag inte på, det är som när dom säger att man får cancer av att prata i mobilen. Jo, jag gick förbi sån där drop-in vaccination igår. Tog varenda spruta som fanns. Influensan, Hepatit, Borrelia... Hon frågade om jag skulle resa utomlands och undrade varför jag ville ta fästingsprutan nu i oktober och inte vänta till i vår.
– Tog du det på vårt kort?
– Jaaa. Det är för att jag ska kunna jobba...
– Du kände att det var viktigt att gardera dig ordentligt.
– Det är avdragsgillt tror jag, friskvård.
– Jag mår lite illa. Det är nog för att jag är hungrig.
– Jag kan inte gå och träna nu när jag är förkyld och då blir jag sinnessjuk också.
Vi får inte bli sjuka nu, det går bara inte. Inte förrän om tidigast två veckor.
– Vadå då?
– Jamen nästa vecka är det ju...
– Vadå?
– Ja du vet, hon... vad heter hon?
– Bea? Carin? Janet? Paula? Mary? Yolanda? Ruth? Jaså hon. Vad är det med henne?
– Hon kommer ju hit då.
– Just det. (paus) Hade glömt.
– Det blir kul.
– Ja.
– Om man lever tills dess.
– Tveksamt.

1 kommentar: