En av våra största hjältar heter Jost Hochuli och kommer från Schweiz. En gång läste vi hela hans bok Das Detail in der Typografie på tyska – utan att förstå ett enda ord tyska – så mycket älskar vi honom. En annan gång skrev vi ett långt beundrarbrev. Det var på den tiden innan vi öppet hade blivit designgroupies. För någon vecka sedan var han i New York för att hålla en föreläsning i samband med utställningen Book Design in St Gallen.
Jost Hochuli är emot alla slags dogmer och kombinerar symmetri med asymmetri på ett sätt som de flesta skulle säga var omöjligt, eller i alla fall fel. Han använder humanistiska typsnitt och typar dom assymmetriskt och han kombinerar olika sorters gridsystem i samma publikationer. Låter det rörigt? Det är de inte. Han får bara formgivning att se lekande lätt ut och lyckas vara både experimentell och hantverksmässig på en och samma gång. Jost berättar att eftersom han kommer från ett land med en stark och inflytelserik designtradition (den schweiziska) tog han sitt avstamp i griden. Han upplevde att i den i Schweiz hade upphöjts till närmast en religion och att den måste kunna utforskas på andra sätt.
Han kallas ibland för den tredje vågens schweizare där Müller-Brockmann är utgör den första vågen och Armin Hofmann är den andra. Han säger att han inte har något emot läsplattor men att dom saknar doft och taktilitet och att han främst arbetar med boken som ett objekt. Han säger att för honom kommer innehållet alltid före formen och att han ser sig själv som en tjänare. ”Men inte någon självutplånande tjänare, man kan vara en stolt tjänare också”.
Föreläsningen vi ser i New York håller han tillsammans med Roland Stieger. De båda männen är mentor och elev till varandra och beundrar varandra ömsesidigt. Det är rörande att se.
När någon i publiken ber Jost ge ett råd till unga formgivare svarar han ”Tänk själv.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar