torsdag 9 juni 2011

Lunch med Paula Scher

”Den här branschen har inte förändrats ett dugg på 25 år.”
Paula Scher är som alltid diskussionslysten och har ögon som blixtar. Vi sitter i Pentagrams lunchrum och äter en buffé bestående av sallad, frukt och goda ostar med Paula och hennes assistent Eva. Hon fortsätter ”Tror ni att det är en feministisk våg på gång? För jag kan inte se det, jag tycker att de som är unga idag verkar ha väldigt konservativa värderingar. Det skrämmer mig.”

Vi pratar om Henrietta Condak, denna hemlighetsfulla kvinna som också jobbade på CBS Records under 70-talet, och som har varit viktig för Paula. Hon beskriver Henrietta Condak som en otroligt skicklig formgivare, men en person som såg yrket som något man gjorde för att få ihop till brödfödan, för att understödja sin mans karriär, enligt Paula. Hon tycker att vi borde göra en bok om henne ”fast hon kommer att slänga på luren, hon vill inte prata om sitt yrkesliv. Jag skrev en artikel för Eye Magazine om henne för några år sedan. Jag skickade den till henne. Hon hatade den, hon är väldigt knepig.” Vi säger halvt på skämt halvt på allvar att vi är vana vid knepiga kvinnor.

Paula säger att hon ogillar ordet förebild eftersom det får människor att dra slutsatser om andra människors liv, vilket hon tycker är avhumaniserande. Det har vi redan pratat om i boken, men här utvecklar hon resonemanget, och menar att när hon var ung under den feministiska vågen på 60-talet, så handlade allt om att man kunde bli precis hur som helstvad som helst, ingenting var färdigt, det fanns inga förebilder – allt var öppet. Vi tillhör en annan generation, en generation där man för att bli den man vill förhåller sig till det som redan finns. Vi väljer och kombinerar mellan befintliga alternativ snarare än att skapa egna. Det där är så självklart, men ibland sammanfattar någon (Paula Scher som vanligt) sakernas tillstånd sådär i en mening. Hm, synd att vi inte fick med det här i boken, tänker vi.

En annan sak som skiljer oss åt.
Paula Scher berättar att dom som har gjort henne mest illa i yrkeslivet har varit kvinnor. ”Kvinnor är bättre på att hjälpa varandra i motgång. Män är bättre på att hjälpa i framgång.” Vi säger att för oss är det tvärtom, alla som hjälpt fram oss, pushat oss, anställt oss har varit kvinnor. ”Så är det faktiskt för mig också, jag har bara haft kvinnor.” säger Eva, assistenten som är i vår ålder. ”Det är KLART” säger Paula ”du har ju mig!”

Fyra skivomslag för klassisk musik. Henrietta Condak, 1983. Foto ”Rampal Greatest Hits” av Richard Avedon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar