fredag 27 mars 2009

Mer om Paula Scher












































































Paula Scher började sin karriär i skivbolagsbranschen på 70-talet. I vår intervju berättar hon att det var inom den hierarkiskt uppbyggda organisationen CBS Records om hon grundlade sitt intresse för vilka vägar beslutsfattande tar. Hon lärde sig att läsa av personerna i ett rum för att avgöra vem hon skulle presentera sina idéer för. Just detta, hur det sociala och psykologiska spelet mellan kund -och designer fungerar är något hon ägnat mycket tid åt att förklara. Hon har skrivit boken Make it bigger som alla som arbetar med kunder oavsett inom vilken bransch borde läsa. Studera noga hennes roliga och informativa diagram över till exempel mötesuppbyggnad och kundprofiler, skratta gott och ha det i bakhuvudet nästa gång du ska ha en presentation.

Paula Scher har i hela sin karriär arbetat väldigt typografiskt och hennes ingång till typografi var illustrativ. Första gången vi såg Paula Scher var i en film där hon talade om sin passion för typografi. Vi hade aldrig hört en kvinna uttala sig om typografi förut och blev fascinerade. I Helvetica-filmen talar hon om hur illa hon tyckte om typsnittet Helvetica i början av sin karriär, hur det påminde henne om när hon bodde hemma och var tvungen att städa sitt rum. På 80-talet fick Paula, Carin Goldberg, Louise Fili och några till representera ett postmodernt skifte inom amerikansk design. Dom använde bilder på ett nytt sätt, lånade historiska stilar och använde sig av humor och ironi i sina arbeten. Paula Scher är den enda kvinnliga design-superstjärna vi känner till och det namn alla nämner om man frågar efter en känd kvinnlig designer.

1 kommentar:

  1. Mer Scher:

    http://nicolasheller.wordpress.com/2009/09/02/paula-scher-the-geography-of-design/

    SvaraRadera